Ruten skulle av praktiske grunner gå fra Narvik. Dit kunne passasjerer fra utlandet komme med jernbanen og så entre DS Lyngen. Første turen gikk ut fra Narvik 26 juni 1934. Underveis skulle skipet anløpe Harstad, Tromsø, Hammerfest og Bjørnøya, samt en rekke steder på Svalbard.
Rundturen var beregnet til 14 dager. Skipet brakte forsyninger og post til den meteorologiske stasjon på Bjørnøya, Longyearbyen, Ny-Ålesund og til fangstfolk. Fra Ny-Ålesund seilte skipet til Magdalenafjorden og helt opp til iskanten, ofte på 80 grader nord.
De første årene startet som nevnt ruten fra Narvik, men i 1938 endret skip avgangsted til Tromsø. Krigen stoppet Svalbardruten i 1940 og kom ikke igang igjen før i 1951. Gjorde 153 turer over Nordishavet med 8181 passasjerer, post og diverse gods.
Skipet var på 488 Brt. Den var isforsterket for fjordisen i Troms. Farten var på 11 knop, og maskinen var på 612 HK. Skipet hadde utmerket komfort og salongene var på topp i denne tiden. Lyngen var sertifisert for å, ta 50 passasjerer.